Kesän 2025 keskustelu
kynsistudioita käsittelevän tutkimushankkeen rahoituksesta paljastaa laajemman
ongelman: julkisen tutkimusrahoituksen periaatteet sekoittuvat yksittäisten
hakemusten arviointiin. Kysymys ei ole tutkijasta tai tieteenalasta, vaan
siitä, millä perusteilla julkista rahaa käytetään.
Rahoituspäätösten perusteluiden
ja yhteiskunnallisen relevanssin tiukka erottelu tieteellisestä laadusta ja
autonomisesta vertaisarvioinnista on välttämätöntä, jotta tutkimus säilyttää
oikeutuksensa ja autonomiansa muuttuvassa, rajallisessa taloustilanteessa. On eri
asia pohtia, mitä tutkimusaiheita yhteiskunnan tulisi rahoittaa kuin sitä, onko
yksittäinen hakemus tieteellisesti
korkeatasoinen. Jälkimmäinen kuuluu vertaisarvioinnille. Edellinen on
tiedepolitiikkaa, joka pitäisi tehdä avoimesti, etukäteen ja tilivelvollisesti.
Jos nämä tasot menevät sekaisin, syntyy vaikutelma, että mikä tahansa
metodisesti kelvollinen hanke olisi automaattisesti myös parasta julkisen rahan
käyttöä.
Perustuslailla ja tutkimuksenvapaudella
asiaa ei voida kuitata, sillä kyse on köyhtyvän kansakunnan vähenevistä verorahoista;
usein unohtuu, että budjetti on rajallinen. Vaihtoehtoiskustannus käsitteenä tekee
ongelman näkyväksi: jokainen rahoitettu euro on pois jostakin muusta,
mahdollisesti yhtä laadukkaasta mutta yhteiskunnallisesti mahdollisesti vaikuttavammasta
tutkimuksesta. Nykyisessä tilanteessa – vähäinen talouskasvu, väestön
ikääntyminen, nuorten mielenterveys, ilmastokestävyys, turvallisuusympäristön
muutos – rahoituspäätöksiltä on perusteltua vaatia yhteiskunnallista relevanssia
ja skaalautuvaa vaikuttavuutta.
On myös
huomattava, että yksittäinen rahoitus ei vaikuta vain yhteen projektiin, vaan
sillä on vipuvaikutuksia. Rahoituksellä tuotetaan julkaisuja, jotka avaavat
kirjoittajilleen reittejä vakinaistamisiin ja professuureihin. Professuurit osaltaan
institutionalisoivat tutkimussuuntauksia, mikä puolestaan ohjaa tieteellistä
diskurssia siitä, mitä pidetään tärkeänä ja millä käsitteillä tutkimusta
tehdään. Lopulta aihepiiri saattaa saada lisärahoitusta vain, koska se on
institutionalisoitunut ja tuottaa julkaisuja. Pahimmillaan järjestelmä alkaa
vahvistaa sisäisesti tuottavia mutta ulkoisesti vaikeasti perusteltavia
polkuja. Se rapauttaa luottamusta ja lopulta uhkaa tieteen autonomiaa: jos
tiedeyhteisö ei kykene perustelemaan valintojaan, ne perustellaan sen puolesta
muualla.
Tutkimuksessa pelkkä metodinen
laatu ei riitä, vaan tarvitaan myös ulkoinen perusteltavuus: selkeät
etukäteiskriteerit ja avoin perustelu. Hankkeen on pystyttävä osoittamaan, mitä
konkreettista ongelmaa tai tiedollista aukkoa se tässä ajassa auttaa ymmärtämään,
ja tulosten on avauduttava realistiseksi poluksi hyötyihin sääntelyn,
palvelujen, teollisuuden tai osallisuuden tasolla yksittäisen tapaustutkimuksen
sijaan. Lisäksi on voitava perustella, miksi juuri tämä hanke on parempi
investointi kuin todennäköinen seuraavaksi paras vaihtoehto, ja varmistettava
tilivelvollisuus ja läpinäkyvyys niin, että päätökselle on kirjallinen ja
julkinen perustelu sekä suunnitelma vaikutusten jälkiarvioinnista.
Ongelmaksi voi luonnollisesti
muodostua se, että painottamalla liiaksi vaikuttavuuskriteereitä on vaarana
rajoittaa tieteellistä vapautta, liioitella hankkeiden yhteiskunnallista
vaikutusta tai suosia vakiintuneita, institutionaalisia polkuja uuden
tutkimuksen kustannuksella. Siksi rahoituksen jakoon tarvitaan balanssia:
strateginen ohjaus ja vaikuttavuuden varmistaminen, mutta samalla mahdollisuus
tieteelliseen riskiin ja uutuusarvoon, joilla merkittävimmät tutkimuslöydökset
usein syntyvät.
Käytännön parannuksia voidaan
tehdä ilman byrokratian kasvattamista. Rahoituksessa tulisi etukäteen
määritellä osuudet strategisille teemoille ja aidosti uteliaisuusvetoiselle
perustutkimukselle, sillä molempia tarvitaan mutta rajat ja perusteet on sanottava
ääneen. Hakemuksilta on syytä vaatia jo etukäteen tiiviit vaikuttavuuspolut ja
tehdä myöhemmin kevyt jälkiarviointi, esimerkiksi kolmen–viiden vuoden
kuluttua. Samalla hakijoiden tulisi kuvata, miten hanke rakentaa pysyviä
rakenteita ja miksi nämä ovat yhteiskunnallisesti perusteltavissa. Lisäksi
päätösten perustelut, rahoituskehykset ja valintaperusteet olisi tuotava
avoimesti julki, sillä luottamus syntyy selittämällä, ei viittaamalla
suljettuun prosessiin.
Kaikki tieteenalat ovat ainakin
omasta mielestään välttämättömiä. Oleellisia kysymyksiä kuitenkin ovat mm.
miksi juuri tämä hanke pitäisi rahoittaa julkisilla varoilla ja miksi juuri nyt? Kun vastaus pystytään esittämään
ymmärrettävästi, tutkimus säilyttää oikeutuksensa ja tieteen autonomia
vahvistuu. Kun vastausta ei ole, rahoituspäätös on heikko, vaikka
vertaisarviointi olisi moitteeton.
Julkinen tutkimusrahoitus on
yhteinen investointi. Sen perustelun pitää olla riittävän kestävä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti