Hyvä Ville Vilén,
Johdat Ylessä Luovat sisällöt -yksikköä, joka tuottaa lasten ja nuorten sisältöjä kaikkiin välineisiin (suomeksi: lastenohjelmia mm. televisioon).
Johdat Ylessä Luovat sisällöt -yksikköä, joka tuottaa lasten ja nuorten sisältöjä kaikkiin välineisiin (suomeksi: lastenohjelmia mm. televisioon).
Oletko tiennyt, että monet lastenohjelmistanne ovat millä
tahansa kriteerillä mitattuina sanoinkuvaamattoman huonoja? Otan muutaman esimerkin:
1)
Maltti ja Valtti: kaksi aikuista miestä on
pukeutunut jonkinlaisiin univormuihin ja (ilmeisesti) tekopartoihin. Miehet keskustelevat
keskenään kuin vähä-älyiset; esittävät outoja asentoja, vääntelevät naamansa ja
– sikäli kun tekstistä saa selvää – puhuvat melko oudoista asioista.
2)
Närpiäiset: kaksi myöhäiskeski-ikäistä naista on
pukeutunut jonkinlaisiin teletapeilta löyhästi kopioituihin kolttuihin ja kummallisiin
kasvonaamioihin. Naiset asuvat ilmeisesti yhteisessä taloudessa, joka kuitenkin
on jaettu kahtia jonkinlaisella demarkaatiolinjalla. Sikäli kun tekstistä
taasen saa selvää, naiset pääasiassa riitelevät keskenään asioista, jotka ovat
lapsille melko käsittämättömiä ja myös ahdistavia.
3) Galaxin ”juontajat”: sohvalle rakennetut vääristyneiden
mittasuhteiden nuket, joiden päinä toimivat sohvan läpi naamansa työntäneet
aikuiset. Asetelma on absurdi ja järkyttää nuoria lapsia.
4) Jari ja Kari: kaksi aikuista, joista toinen esittää debiiliä ja toinen imbesilliä. Esiintyjien ulkoasu ja dialogi ovat kuin hourulasta ja ohjelman kokonaisvaikutelma on jälleen hyvin ahdistava.
4) Jari ja Kari: kaksi aikuista, joista toinen esittää debiiliä ja toinen imbesilliä. Esiintyjien ulkoasu ja dialogi ovat kuin hourulasta ja ohjelman kokonaisvaikutelma on jälleen hyvin ahdistava.
Hyvää lastenohjelmaa voidaan karakterisoida monella
tavalla. Universaaleja arvoja lienevät ohjelman kiinnostavuus, viihdyttävyys ja
riittävän pienet pelkosisällöt (mittarina se, jaksaako lapsi katsoa ohjelmaa/ohjelman koettu ahdistavuus), sisällön jonkunlainen norminmukaisuus (mittarina sisällön yhteiskunnallinen
hyväksyttävyys ja relevanssi lapsen elämässä) sekä sisällön mahdollinen
opetussisältö (mittarina esim. soveltuvuus ikäryhmän yhteiskunnallisiiin kasvatustavoitteisiin).
Hyvä tekninen toteutus on nykyaikana itsestäänselvyys.
Ainakaan yllä olevat esimerkit eivät todennäköisesti täytä yhtäkään näistä sisältökriteereistä. Tiedustelisinkin yle-veron maksajana kohteliaimmin seuraavaa:
Mitä yhden Närpiäiset -jakson tuottaminen maksaa?
Miten yle-verolla rahoitettu lasten toimitus ja yle
yleisemminkin on järjestänyt toimintansa palautejärjestelmän?
Millä kriteerein ohjelmia valitaan tuotantoon?
Millä kriteereillä ohjelman tuotanto lopetetaan?
Ylen tärkeä tehtävä on toki monipuolistaa ohjelmatarjontaa ja toimia osin markkinatalouden ulkopuolella, mutta tällä verukkeella ei tule voida tehdä mitä tahansa.
Olisiko aika nyt todeta keisarin uudet vaatteet ja miettiä radikaalisti toiminnan järjestäminen niin, että tällaisia rimanalituksia ei enää koskaan syntyisi?
Millä kriteerein ohjelmia valitaan tuotantoon?
Millä kriteereillä ohjelman tuotanto lopetetaan?
Ylen tärkeä tehtävä on toki monipuolistaa ohjelmatarjontaa ja toimia osin markkinatalouden ulkopuolella, mutta tällä verukkeella ei tule voida tehdä mitä tahansa.
Olisiko aika nyt todeta keisarin uudet vaatteet ja miettiä radikaalisti toiminnan järjestäminen niin, että tällaisia rimanalituksia ei enää koskaan syntyisi?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti