Tieliikenneturvallisuus on pirullinen ongelma
Suomen tieliikenteen turvallisuusvision mukaan ”Kenenkään ei
tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä”. Käytännön turvallisuustavoitteeksi
on asetettu jatkuva liikenneturvallisuuden parantuminen siten, että
liikennekuolemien määrä puolitetaan ja loukkaantumisten määrää vähennetään
neljänneksellä vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta. V. 2013 tieliikenteessä
loukkaantuneiden lukumäärä oli alle tavoitteiden, mutta tieliikenteessä menehtyneiden
lukumäärä oli tavoitetason yläpuolella ja tavoitteen saavuttaminen on
epävarmaa.
Tieliikenneturvallisuuden kehittäminen on hallinnon näkökulmasta tyypillinen
pirullinen ongelma. Tieliikenneturvallisuuden osa-alueet ovat usein vaikeita
tunnistaa eivätkä ne noudattele hallintorajoja. Ongelmien sisältö on monipolvinen
ja ratkaisumallit hankalia löytää, koska muodolliset vaikutusmekanismit esimerkiksi
henkilöliikenteen kuljettajiin ovat jakautuneet eri hallinnonaloille.
Tieliikenteen turvallisuus jaetaan tyypillisesti
kuljettajiin (ammatti- ja muut; polkupyöräilijat, jalankulkijat), ajoneuvoihin
ja liikenneinfrastruktuuriin. Näistä ajoneuvon turvallisuus ei ole käytännössä juurikaan
Suomen käsissä, vaan päätökset tehdään YK:n UNECE:ssä ja EU-tasoilla. Ajoneuvot
eivät myöskään ole merkittäviä onnettomuuksien aiheuttajia.
Liikenneinfrastruktuuri vaikuttaa sekä onnettomuuksien
syntyyn että seurauksiin. Tie- ja risteysgeometriat saattavat omalta osaltaan vaikuttaa
suistumis- ja risteysonnettomuuksien syntyyn. Yksiajorataisilla teillä on aina
olemassa yhteenajon mahdollisuus. Suistumisonnettomuuksissa kovat rakenteet
tiealueilla pahentavat onnettomuuden seurauksia.
Keskeisin tekijä onnettomuuksien synnyssä on kuitenkin ihminen.
Vuoden 2012 kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien taustalla on 99% tapauksissa
ihmisen riskitekijä. Vuoden 2012 kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista
suistumisia tai kohtaamisonnettomuuksia oli n. 75% ja risteysonnettomuuksia 10
%. Yhteenajoista 89% aiheutti henkilöauto tai pakettiauto. Ulos tieltä yksin
ajaneista 70% oli henkilö- tai pakettiautoja. 84% aiheuttajista ajoi omalla
autolla, joten myytti työsuhdeautojen onnettomuusalttiudesta lienee väärä. 85 %
aiheuttajista oli miehiä; sukupuolten ajosuoritteet eivät ole tiedossa. Kolmannes
aiheuttajista ajoi ylinopeutta. Puolet aiheuttajista oli vapaa-ajan matkalla ja
viidennes aiheuttajista oli rattijuoppoja. Raskas liikenne aiheuttaa vain noin
neljänneksen onnettomuuksista joissa se on osallisena. Sää onnettomuushetkellä
oli kirkas tai poutainen 80 % onnettomuuksista. 67% onnettomuuksista ajettiin
päivänvalossa ja 60% kuivalla tai jäättömällä tien pinnalla. Onnettomuuksien aiheuttajista
alle 24-vuotiaita oli kuitenkin 24%, kun 18-24-vuotiaiden osuus
18-80-vuotiaista on Suomessa n. 8 %. Nuorten prevalenssi on siis
kolminkertainen.
Yleisimmät välittömät riskit olivat käsittelyvirheet tai
väärät ajotoiminnot (27%) ja toimintakyvyn muutos (käytännössä nukahtaminen, 19%).
Taustariskeistä tärkeimpiä olivat kuljettajan tila, ylinopeus, turvalaitteiden
käyttämättömyys ja renkaiden huono kunto. Mielenkiintoisia uusia trendejä ovat
rattijuoppouden väheneminen ja ns. Tukholma-ilmiö, jossa ajokortin
suorittaminen heti kun se on mahdollista on suurkaupungeissa merkittävässä
laskussa.
Kevyen liikenteen onnettomuuksissa kuoli 48 henkeä, joista
19 oli pyöräilijöitä ja 28 jalankulkijoita. Pyöräilyonnettomuuksista kaksi
kolmannesta tapahtui taajamissa. Kaikki onnettomuudet tapahtuivat valoisaan
aikaan. Noin puolessa tapauksista pyörälijä aiheutti onnettomuuden itse. Puolet
kuolleista oli yli 65-vuotiaita. Kolmanneksella kuolleista oli kypärä. Kypärän
käyttö olisi pelastanut arviolta neljä kuolemalta. Onnettomuuksissa mukana
olleista ajoneuvoista kaksi kolmannesta oli henkilö- tai pakettiautoja. Onnettomuuksissa
tankojuoppoja oli 16% ja rattijuoppoja 5%.
Jalankulkuonnettomuuksista lähes kaikki tapahtuivat
taajamissa. Puolet onnettomuuksista tapahtui valoissaan aikaan. Noin puolessa
tapauksista jalankulkija aiheutti onnettomuuden itse. Puolet kuolleista oli yli
65-vuotiaita. Puolella kuolleista ei ollut heijastinta. Heijastimen käyttö
olisi pelastanut ilmeisesti kaksi henkeä. 10 % jalankulkijoista oli yli 0.5
promillen humalassa ja 5% moottorajoneuvon kuljettajista oli rattijuoppoja. Kaksi kolmannesta mukana olleista
moottoriajoneuvoista oli raskasta liikennettä.
Kevyen liikenteen onnettomuuksissa 92 % liittyi aiheuttaneen
moottoriajoneuvon havainto- tai tulkintavirheeseen. Taustariskeinä yleisimpiä
olivat kuljettajan tila, jalankulkujan tila ja kevyen liikenteen havaittavuus.
EU:n
liikenneturvallisuudessa Suomi on keskitasoa. Edellä ovat mm. kaikki Pohjoismaat,
Italia ja Espanja. Keskimäärin EU-maat ovat kyenneet vähentämään
liikennekuolemia tällä ajanjaksolla n. 50%. Suomessa vähenemä on ollut vain
40%. Suomen liikennekuolemien vähenemä 1997-2013 on myös ollut selvästi hitaampaa
kuin muissa Pohjoismaissa.
Liikenneviraston tuore liikenneturvallisuusvertailu Suomen,
Ruotsin, Hollannin ja Ison-Britannian välillä osoittaa, että Suomen kehnohko
sijoitus eurooppalaisessa tieliikenneturvallisuusvertailussa rakentuu ainakin
seuraavista osatekijöistä:
·
Isot henkilökohtaiset tieliikennesuoritteet
johtuen pitkistä etäisyyksistä ja vähäisestä joukkoliikenteen käytöstä –
altistuminen riskille ja myös väsymys pitkien matkojen yhteydessä
·
Vertailumaita keskimäärin vanhempi autokanta - isompi
todennäköisyys joutua onnettomuuteen ja huonompi suoja onnettomuudessa
·
Asenneongelmat erityisesti nuorilla miehillä –
eli hölmöily.
Suomessa on myös vertailumaita turvattomampi raide- ja
vesiliikenne ja Suomi on kotitapaturmien esiintyvyydessä Euroopan pahimpia
maita. Eräänä kuriositeettina voidaan mainita OMX-Helsinki -osakeindeksin ja liikennekuolemien
välinen suhteellinen voimakas korrelaatio 2000-luvulla – nousukaudella kuolee
enemmän ihmisiä liikenteessä, ja liikennesuoritteen muutokset eivät selitä tätä
vaihtelua. Myös murhatilastojen ja tieliikennekuolemien välillä on yhteys.
Suomessa näyttäisi siis vallitsevan laajemminkin kansallinen
turvallisuuden asenneongelma.
Todellinen muutos lähtee meistä itsestä. Muutamalla helpolla
keinolla saat paljon aikaan.
·
Käytä julkista liikennettä aina kun mahdollista.
·
Kiinnitä turvavyö, vaadi sen käyttöä kaikilta
matkustajilta
·
Käytä kypärää. Käytä heijastinta.
·
Älä aja suurta ylinopeutta. Ajansäästö on
yleensä mitätön.
·
Pidä taukoja pitkillä matkoilla paljon tai huolehdi
että sinulla on keskustelukumppani.
·
Aja taajamissa korostetun rauhallisesti ja
ennakoiden.
·
Kulje kevyessä liikenteessä ennakoitavasti ja
suhtaudu kaikkiin ajoneuvoihin ikään kuin niiden kuljettaja ei näkisi sinua.
Turvallista matkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti